​​​نسخة من Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of Copy of تحت إشراف وكالة الجامعة للدراسات العليا والبحث العلمي.jpg


التعريف بالمسار:

أحد مبادرات خطة الجامعة الاستراتيجية 2021-2025 تهدف إلى رفع إنتاجية النشر العلمي المتميز بين التخصصات المتنوعة، وتعزيز ثقافة العمل ضمن فرق بحثية، لإنتاج بحوث نوعية تسهم في التقدم المعرفي وتلبي احتياجات التنمية الوطنية.

 

Track Description:

One of the initiatives of the University's 2021-2025 Strategic Plan, aims to increase the productivity of distinguished scientific publishing across diverse disciplines and foster a culture of working within research teams to produce quality research that contributes to cognitive advancement and meets national development needs.​



الأهداف العامة:​​

  1. تكوين الفرق البحثية.
  2. دعم البحوث البينية.
  3. تعزيز الإنتاج العلمي المصنف للجامعة.
  4. خدمة الأولويات الوطنية في البحث العلمي.
  5. تنشيط الحراك البحثي في الجامعة.
  6. تعزيز المكانة ال​بحثية للجامعة محلياً ودولياً.


General objectives:

  1. Forming research teams.
  2. Supporting interdisciplinary research.
  3. Enhancing the university's classified scientific outputs.
  4. Serving national priorities in scientific research.
  5. Promoting research activities at the university.
  6. Enhancing the university's research standing locally and internationally.​



 التنظي​مات والضوابط :

​1. أن يكون المتقدم للدعم من أعضاء هيئة التدريس، من حملة الدكتوراه وعلى رأس العمل.

2. ألا يكون البحث قد حصل على دعم مالي من الجامعة.

3. في حالة اشتراك باحثين أو أكثر من داخل الجامعة في تأليف ورقة بحثية واحدة، تكون أولوية الاستحقاق في التقدم بطلب الدعم للمؤلف المراسل ثم المؤلف الذي يظهر اسمه أولاً في الترتيب، ويتعهد بتوزيع مكافأة الدعم على الباحثين المشاركين من داخل الجامعة.

4. لا يدعم البرنامج الأوراق التي تتضمن أكثر من اثنين من المؤلفين المراسلين.​

5. يشترط في الورقة البحثية المنشورة أن تكون من نوع Research (Article, or Review) وفقاً للتالي:

  • للكليات التطبيقية (العلوم والطب والهندسة وعلوم الحاسب والمعلومات والتمريض): النشر في الدوريات العلمية المدرجة في قاعدة شبكة العلوم (Web of Science) والمصنفة ضمن الربع الأول أو الثاني أو الثالث.
  • للكليات الإنسانية والاجتماعية: النشر في الدوريات العلمية المدرجة في قاعدة شبكة العلوم (Web of Science) وقاعدة بيانات سكوبس (Scopus) والمصنفة ضمن الربع الأول أو الثاني أو الثالث.
  • للكليات الشرعية والعربية: (لمن درسوا الدكتوراه باللغة العربية): النشر في الدوريات العلمية المدرجة في قاعدة شبكة العلوم (Web of Science) وقاعدة بيانات سكوبس (Scopus) وقاعدة أرسيف (Arcif) والمصنفة ضمن الربع الأول أو الثاني أو الثالث.
  • يشترط عند النشر في الدوريات العلمية المدرجة في قاعدة شبكة العلوم (Web of Science)، أن تكون مصنفة ضمن الربع الأول أو الثاني أو الثالث طبقاً لتصنيف تقارير الاستشهادات المرجعية (JCR Category) التي تمنح معامل التأثير للدوريات (JIF). وللنشر في الدوريات العلمية المدرجة في قاعدة بيانات سكوبس (Scopus) والمصنفة ضمن الربع الأول أو الثاني أو الثالث طبقاً لمؤشر ترتيب سيماجو للمجلات (SJR): https://www.scimagojr.com/journalrank.php علما أنه لن يعتد بغير هذين المؤشرين في كلا قاعدتي البيانات."​

6. يحتسب متوسط التصنيف في حال كون الدورية مصنفة في أكثر من مجال، ويحتسب تصنيف المجلة بناء على تاريخ تسليم الورقة البحثية للمجلة.

7. لا تقبل الأوراق المنشورة في شبكة العلوم والمصنفة ضمن: Emerging Sources Citation Index

8. أن يكون انتماء المؤلفين من داخل الجامعة انتماءً وحيداً، بالصيغة التالية: Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University (IMSIU)

9. وفقاً للائحة البحث العلمي والابتكار في الجامعات وقواعدها التنفيذية المقرة بقرار مجلس الجامعة رقم (32-6-1446هـ)، يعامل المؤلف المتقدم بالطلب مالياً معاملة الباحث المشارك، وتصرف للمتقدم من الكليات التطبيقية مكافأة مقدارها 8000 (ثمانية آلاف) ريال سعودي، وللمتقدم من الكليات الشرعية والعربية أو الكليات الإنسانية والاجتماعية مكافأة مقدارها 16000 (ستة عشر ألفاً) ريال سعودي، عن كل ورقة بحثية منشورة.

10. يجوز التقدم بطلب الدعم للأوراق البحثية المنشورة بعد تاريخ 1/1/2025م وتستوفي ضوابط النشر.

11. السقف الأعلى للأوراق العلمية المقدمة للدعم من كل متقدم في العام الميلادي الواحد هو   10 أوراق.

12. الدعم المتضمن في هذا البرنامج تشجيعي، ويخضع لسلطة الجامعة التقديرية، ولا يترتب عليه إنشاء الحقوق أو المطالبة بها، من قبل المشمولين بها.

13. يلتزم الباحث بأخلاقيات البحث العلمي، وضمان أصالة البحث وعدم نشره مسبقًا، وارفاق المستندات والنماذج المطلوبة.​



آلية التقديم

تعبئة نموذج الطلب عبر الرابط المرفق (رابط النموذج)

"يتم استقبال الطلبات يومي الأحد والاثنين فقط"​

علماً أن الرابط يتطلب الرفع بالمستندات التالية:

الورقة البحثية المنشورة.

تعبئة وارفاق نموذج اعداد تغريدة - 

تعبئة وارفاق نموذج التعهد بموافقة كل المشاركين في البحث على تقديم طلب الدعم​ -

 عدم استكمال البيانات او المستندات المطلوبة سيترتب عليه التأخر في إنجاز الطلب.​

للاستف​سارات

التواصل عبر ​البريد الإلكتروني​ : 

E-mail: RGP.dsr@imamu.edu.sa ​​



​​Regulations and Conditions 


​1. The applicant must be a faculty member at the university, and must be a PhD holder and working at the time of application.

2. The research must not have received financial support from the university.​

3. In the event that two or more researchers from within the university participate in a single research paper, the priority in eligibility for support applications will be given to the corresponding author, followed by the author whose name appears first in the order, and pledges to distribute the support reward to participating researchers from within the university.

4. The program does not support papers that include more than two corresponding authors.

5. The published research paper must be a Research (Article or Review), according to the following:

  • For applied colleges (Science, Medicine, Engineering, Computer and Information Sciences, and Nursing): Publish in scientific journals listed in Web of Science database and classified within the 1st, 2nd, or 3rd quartiles.
  • For Humanities and Social Sciences colleges: Publish in scientific journals listed in Web of Science and Scopus and classified within  the 1st, 2nd, or 3rd quartiles.
  • For Sharia and Arabic colleges: (Who studied their PhD in Arabic): Publish in scientific journals listed in Web of Science, Scopus, and Arcif and classified within  the 1st, 2nd, or 3rd quartiles.
  • For Web of Science database, the journal must be classified in the first, second or third quarter according to the impact factor (JIF) within the Journal Citation Report (JCR) category. For Scopus database, the journal must be classified in the first, second or third quarter according to the SCImago Journal Ranking (SJR): https://www.scimagojr.com/journalrank.php. Only these two indicators will be considered.

6. The average classification is calculated if the journal is classified in more than one field, and the journal classification is calculated based on the date of submission of the research paper to the journal.

7. Papers published in the Web of Science, and classified within "Emerging Sources Citation Index" are not acc

epted.

8. The authors' affiliation from within the university must be a single affiliation, in the following form:

Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University (IMSIU)​

9.  According to the Regulations of Scientific Research and Innovation in Universities, and its  Executive Rules approved by University Council Resolution No. (32-6-1446 AH), the author submitting the application shall be financially treated as the principal researcher, and a reward of 8,000 (eight thousand) Saudi riyals is paid to applicants from Applied Colleges, and a reward of 16,000 (sixteen thousand) Saudi riyals is paid to applicants from Sharia and Arabic colleges or Humanities and Social colleges, for each published research paper.

10. It is permissible to apply for support for research papers published after 1/1/2025 AD and meeting the publishing regulations.

11. The maximum ceiling for scientific papers submitted for support by each applicant in one year is 10 papers.

12.The support included in this program is encouraging, subject to the university's discretionary authority, and does not entail the creation or claim of rights by those covered by it.

13​. The researcher is committed to ethics of scientific research, ensuring the originality of the research and not publishing it previously, and attaching the required documents and forms.​





Submission Processes​​​

 ​Fill out the application form via the attached link (form​ link)​​

Applications will be received only on Sundays and Mondays of each week ​

 The following documents are re​quired

1. The published research paper

2. A completed and attached Tweet Preparation Form 

3. A completed and attached Commitment Form for Co-Author Approval​ ​​

Incomplete submissions or missing doc​uments will result in processing delays.


For inquiries

You can contact us via email: RGP.dsr@imamu.edu.sa